TEST VAN SCHAGERL ARTIEST
OTMAR
GAISWINKLER
SOLOTROMBONIST VAN DE WIENER SYMPHONIKER
“Het grootste verschil tussen jullie en andere instrumentbouwers zit in de bediening van het instrument en de klankfilosofie. Onze samenwerking kwam tot stand omdat ik al lange tijd tevergeefs een instrument zocht, wat mij een speelgevoel geeft dat bijna gelijk is aan het gemak waarmee je een blokfluit bespeelt. Het klinkt een beetje gek maar het is jullie werkelijk gelukt!!! De natuurtonen liggen zo aangenaam dicht bij elkaar, dat je moeiteloos, zonder grote embouchure wisseling van het lage naar het hoge register en weer terug speelt. Dat had vroeger, toen ik de “Aurora” nog niet speelde heel wat meer voeten in de aarde. Daarbij komt nog het aangename gevoel dat je direct lippencontact hebt met het instrument. Dit maakt het mogelijk om zonder tongactiviteit een toon uit het niets te laten beginnen en ook weer in het niets te laten verdwijnen. Het is werkelijk ongelofelijk aangenaam om met het instrument zo te zeggen: één te zijn. Hierdoor zijn er voor mij nieuwe werelden geopend. Ik heb nu de mogelijkheid om mijn klank zeer precies te karakteriseren en te nuanceren. Dat werkt niet alleen zo met het kwartet spelen, waarin je natuurlijk met vier instrumenten van het zelfde timbre speelt en met de “Aurora” je klank per instrument kunt differentiëren. Maar ook in het orkest. Je kunt de klank in het fortissimo gemakkelijk wat minder scherp laten klinken en toch tegelijkertijd, messcherpe accenten neer zetten. In het piano kun je zonder moeite de klank donkerder of lichter, direct of indirect kleuren. Dit alles zijn voor mij criteria om überhaupt aan muziek maken te kunnen denken. Jullie instrument maakt het mij mogelijk om al de genoemde details te kunnen verwezenlijken. Voor mij is dit het meest licht speelbare en klankkleurrijkste instrument. Kortom de beste trombone die ik ken!!!“