TEST VAN SCHAGERL ARTIEST
WOLFGANG
PFISTERMÜLLER
BASTROMBONIST VAN DE WIENER SYMPHONIKER
Evenals de tenortrombone heeft de bastrombone een doorlopend conisch verloop en biedt daardoor niet alleen een speciaal design maar ook een niet te vergelijken lichte aanspraak en een geweldige klank. Bij de ontwikkeling hebben wij geprobeerd de hoeveelheid schroeven,stangen en soldeerplekken te verminderen. Daardoor hebben de verschillende experimenten met legeringen, metaaldikten, vormen van de beker en verschillende slides hun uitwerking op de klank niet gemist. Het resultaat is een palet van “Aurora” bastrombones. Zo heb je bijvoorbeeld voor het symfonieorkest het instrument met de gold brass beker en de krans die een warme donkere sound geven. Andere typen geven meer de “crispy” Big Band sound wat de ”Aurora” bastrombone inzetbaar maakt in de jazz en de meer “lichtere” muziek. Wat bij alle modellen gelijk blijft is de zeer lichte en gelijkmatige aanspraak over alle registers. Deze voordelen maken het instrument zeer geschikt voor veeleisende literatuur omdat je grote intervallen, snelle loopjes en arpeggio’s op één adem goed kunt doorblazen. De lage luchtweerstand is naar mijn ervaring een groot voordeel. Het geeft de bespeler van een “Aurora” bastrombone de mogelijkheid een frase te sturen. Dit in tegenstelling tot bastrombones waar de lucht té snel weg is. Voorts is het door de vrij trillende beker mogelijk, een grote hoeveelheid verschillende klankkleuren te maken die het instrument zeer geschikt maakt voor ensemblespel en solistisch werk. Voor mij is de “Aurora” bastrombone een instrument met een warme klank en een duidelijke eigen “persoonlijkheid”. Zowel in het symfonie orkest, het brass ensemble als tijdens mijn solistische optredens bewijst het instrument zich, op een voor mij zéér positieve manier, telkens weer opnieuw.